tisdag, december 16, 2008

Mitt i ett levande vatten...

"Som nyinflyttad till Stenungsunds kommun är det med sorg och bestörtning jag tar del av nyheten att dumpning av muddermassor tillåts i Halsefjorden, mitt i ett vitalt och levande vatten, bland annat för alla turister, men framförallt för boende och verkande i området.
Jag har fiskat länge i framförallt Hällungen, och har sett fram emot att få ta del av även havsfisket runtom i Stenungsunds kommun i framtiden.
Som pappa till två små barn är det också än mer otroligt att en så vacker plats kan få riskera att förstöras av industriutsläpp, då min förhoppning är att även mina barn ska få ta del av bad och naturliv vid kusterna i framtiden. Att riskera att mista upplevelsen av en dag vid Svanesunds badplats, eller en heldag på fjorden, i en mjukt guppande båt med doppande flöten tillsammans med mina barn känns inte aktuellt.
Att denna enkla förhoppning ska grusas av ett beslut, frampressat av industrins önskan att spara på slantarna på kort sikt käns oerhört tråkigt, då följderna kan bli långvariga och oerhört kostsamma, mycket mer så än om man hade dumpat muddermassorna på fritt hav från början, hade blivit.
Bli en del av opinonen och gör era röster hörda. Tillsammans kan vi skapa förändring"

Anders Iwers
Tiamat:
Ucklum 16/12-08
http://www.churchoftiamat.com/

Inga kommentarer: