onsdag, december 17, 2008

Det finns inte tid för att chansa...

Ang. Miljödomstolen utbyggnad av hamn och hamnverksamhet m.m. inom Stenungsunds och Orust kommuner. Muddermassorna tillåts dumpas vid Djurnäs Udde.

Som vilken vanlig dag som helst ringer jag Svante på Crafton Musik för å gå igenom lite prylar. Han svarar på mina frågor men det känns inte som om han riktig är på topp om man kan utrycka sig så. Han nämner att han är helt förkrossad. Han berättar bl.a. om att det ska tillåtas att dumpa otroliga mängder muddermassa vid Djurnäs Udde. Efter att sedan läst Svantes blogg blir man bara så otroligt trött på hur man kan ge ett tillstånd, till att dumpa muddermassorna på denna plats. Jag har på något naivt sätt fått för mig att alla som lever idag är otroligt miljömedvetna, det borde vi vara efter all den skada vi människor orsakat miljön. Efter att stora insatser görs å gjorts för att få vår natur att komma i balans igen så känns detta som ett otroligt sjukt å idiotiskt förslag.
Som född smålänning har jag för vana att tänka ekonomiskt, ja till å med vara snål, men man får aldrig vara ”dumsnål”. I detta fall, ja i alla fall när det handlar om miljön vi lever i å förhoppningsvis vår avkomma ska leva så måste alltid miljön ha 1:a prioritet, det finns inte tid för att chansa eller tänka kortsiktigt.
Hamnutbyggnaden blir säkert jättebra, men fråga sen de djur som är kvar vid Djurnäs Udde om de mår bra?!

/Peder.C Backyard Babies

Inga kommentarer: