fredag, december 12, 2008

Piggvaren trivs på strömsatta bottnar!

Bilden är tagen sommaren 2008. Jag sitter på en brygga i Kolhättan. Jag, min bror och hans 4-åriga dotter har precis fångat en Piggvar på 2.3 kg. Den räckte till middag åt 6 personer.

Det står att läsa om piggvaren att den framförallt trivs "på strömsatta sand, slam och stenbottnar. Särskilt kring områdena runt Stenungsund, Tjörn och Orust." Vidare att "Rapporter från nätfiskare runt våra kuster vittnar om bestånden på sina ställen är goda och att ett riktat fiske på väl utvalda platser skulle kunna ge resultat." Har man väl funnit en bra fiskeplats för Piggvar kan man alltså lita på att få fler. Jag kan personligen bekräfta att detta stämmer.


Fångstplatsen? Ja den är på kanterna och bredvid rännan söder om Djurnäs Udde som syns i bakgrunden på fotot. Precis ovanpå fångstplatsen har man fått tillstånd att dumpa 115000 kubikmeter lera och sediment! Beslutsfattarna anser att området lämpar sig som mudderdeponi, att dom giftiga sedimenten kommer vara låsta under rena muddringsmassor och "att locket ska ligga kvar på brunnen".


Men hur var det nu? Piggvaren trivs på strömsatta bottnar…


Precis som jag, kan du överklaga beslutet före 22 december.
Överklagande skall ges in till Vänersborgs tingsrätt, miljödomstolen, senast den 22 december 2008 och vara ställt till Svea hovrätt, Miljööverdomstolen.
Mål nr M 1939-07.

Inga kommentarer: